Logo

Köpvillkor


Trygg E-Handel

Handla Digitalt är en certifierad Trygg E-handlare. Trygg E-handel är en kvalitetsstämpel som erhållits av Svensk Distanshandel. Den visar att vi är måna om våra kunder och ställer höga krav på webbplats och kundservice. Syftet med kvalitetsmärkningen är att skapa enklare, tydligare och enhetligare riktlinjer för e-handel - både för konsumenter och e-handlare. För att läsa mer rörande detta besök Trygg E-Handels hemsida genom att klicka här. För att se vårt certifikat klicka på bilden nedan.




Köpskydd

Handla Digitalt har anslutit sig till och uppfyller de krav som ställs på företag med Köpskydd symbolen. Kortfattat innebär Köpskyddet att den konsument som registrerat sitt köp på PriceRunner är skyddad om något skulle gå fel. Tjänsten är kostnadsfri för både konsumenter och återförsäljare. Konsumenten måste registrera sitt köp på PriceRunner inom 24 timmar efter ett köp. Om något skulle gå fel ska alla möjligheter till lösning avhandlas med återförsäljaren enligt gällande lagar och praxis. Är problemet trots det inte avhjälpt täcker PriceRunner ekonomiska förluster med upp till 5 000 kronor. Läs mer på PriceRunner's hemsida genom att klicka nedan.




Betalning

De betalalternativ som idag finns tillgängliga är; betalning med kort, fakturering, delbetalning, direktbetalning eller förskottsbetalning till bankgiro.


Förskottsbetalning till Bankgiro

När ni erhållit er orderbekräftelse via e-post så överför ni orderbeloppet direkt till vårt bankgiro 5630-8729, detta gör ni enklast via er internetbank, eller genom ett inbetalningskort på banken. Ordernummer eller namn skall anges som referens. Alla ordrar är bindande, vilket innebär att ordern administreras och hanteras samma dag vi tar emot den. Ordrar makuleras inte per automatik även om man väljer att inte betala.





Betalning med Kort

Handla Digitalt samarbetar med eFinance (Billmate) för att kunna erbjuda alla kunder trygg och säker kortbetalning via internet. Stöd finns för VISA och Mastercard. Alla transaktioner genomförs enligt den nya säkerhetsstandarden 3D-Secure och all information krypteras med 128-bitars SSL-kryptering, detta garanterar att ingen kan ta del av era uppgifter. Pengarna säkras på kontot när ordern läggs, men dras först i samband med leveransen av varan. Kortbetalning fungerar även för kort utfärdade i våra nordiska grannländer Norge, Danmark och Finland.






Delbetalning

Genom vårt samarbete med eFinance (Billmate) kan ni nu dela upp ert köp på flera betalningar. Ni väljer själv hur stort köputrymme ni vill ha. Ni kan när som helst lösa hela lånet och är inte bunden till en viss tid. Köp mot delbetalning över 10.000 kr kommer att verifieras av Billmate med ett telefonsamtal innan leverans, allt för att minska bedrägeririsken. Delbetalning finns för belopp på 2.990 kr och uppåt. För mer information klicka här.




Fakturering

Via eFinance (Billmate) kan vi nu erbjuda fakturering för företag, myndigheter och privatpersoner, betaltiden är 14 dagar, avgiften är 35 kr. Fakturaköp över 10.000 kr kommer att verifieras av Billmate med ett telefonsamtal innan leverans, allt för att minska bedrägeririsken. Vid försenad eller utebliven betalning utgår påminnelseavgift om f n 60 kr samt dröjsmålsränta. Övriga krav för att få handla mot faktura innefattar; Ingen betalningsanmärkning. Mantalsskriven i Sverige sedan minst 36 månader tillbaka. Minst 18 år. Stadigvarande inkomst av tjänst. En årsinkomst överstigande 120 000 kr.




Direktbetalning

Genom Trustly kan vi erbjuda direktbetalning via er internetbank, detta är ett väldigt snabbt och smidigt sätt att betala er order direkt i samband med orderläggning, alla de större bankerna stöds.




Orderinformation

Handla Digitalt accepterar orderläggning i första hand via webshopen, det går dock också bra att ringa in er order. Produkter säljs uteslutande via postleverans. Alla ordrar är bindande, oavsett valt betalsätt, detta innebär att ordern administreras och hanteras samma dag vi tar emot den. Ordrar makuleras inte per automatik även om leveransen drar ut avsevärt på tiden, makulering av order måste ske via telefon eller e-post. Personer under 18 år skall ha målsmans tillstånd innan köp. Falskbeställningar eller beställningar med avsikt att skada företagets verksamhet kommer att polisanmälas och följas upp. IP-loggar sparas i utredningssyfte.


Priser

Priserna vid beställningstillfället gäller även vid leveranstillfället, oavsett om priserna i prislistan sjunkit eller stigit under leveranstiden. Priser anges i svenska kronor och är inklusive moms (25%). Vi reserverar oss dock för eventuella felaktigheter i prislistan. Minimum ordervärde är 250 kr.


Support

Handla Digitalt erbjuder fri produktsupport via e-post och telefon. Manualer är på engelska om inte annat anges.


Kakor (cookies)

En kaka är en liten textfil som webbplatsen ni besöker begär att få spara på er dator. Kakor används på många webbplatser för att ge en besökare tillgång till olika funktioner. Informationen i kakan är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om:
  • att webbplatsen innehåller kakor
  • vad dessa kakor används till
  • hur kakor kan undvikas
www.handladigitalt.se nyttjar kakor för att:
  • Spara kundkorgens innehåll mellan sidvisningar/besök
  • Spara tidigare sidvisningar för att påverka framtida sidvisningar
  • Presentera kunden med innehåll i viss ordning eller efter vissa kriterier
  • Komma ihåg användaren mellan besök
  • Samla generell besöksstatistik
Vill ni inte acceptera kakor kan er webbläsare ställas in så att ni automatiskt nekar till lagring av kakor eller att ni informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en kaka. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade kakor raderas. Se webbläsarens hjälpsidor för mer information.


Sekretess

Handla Digitalt skyddar era personliga uppgifter och använder den information ni lämnat till oss enbart för att genomföra våra leveranser till er. Handla Digitalt delar inga personuppgifter kunden lämnar ifrån sig till tredje part. Detta innefattar personuppgifter såsom namn, e-postadress, adress, telefonnummer, varor eller tjänster ni köpt såväl som uppgifter om ert besök på vår site, detta innefattar bla. ip-adress, webbläsarversion, operativsystem, webadress som dirigerade er till vår site, datum och tidpunkt etc. Handla Digitalt medverkar ej till att skicka så kallad SPAM. Som kund till oss kan ni få e-post rörande er order, betalning eller annan kommunikation ni initierat. E-postutskick från tredje part eller rörande varor eller tjänster som ej är direkt relaterade till vår verksamhet förekommer ej.


Reklamation / Garanti

För att åberopa att vara är felaktig skall företagskund reklamera till Handla Digitalt omgående, dock senast inom 30 dagar efter fakturadatum. Privatperson har att reklamera fel inom skälig tid efter att felet upptäcktes. Transportskada skall reklameras inom skälig tid. Observera att om åverkan gjorts på produkten i fråga eller på tillbehör så förverkas rätten till reklamation och garanti. Detta kan vara om man slipat, borrat eller på annat sätt förändrat/modifierat/öppnat/plockat isär produkten. Vid åberopande av garantireparation/garantiutbyte av produkt fungerar kvitto eller faktura som garantibevis. Vid reklamation i övrigt hänvisas till konsumentköplagens/köplagen och distansavtalslagens bestämmelser. Vid reklamation skall kund kontakta Handla Digitalts kundservice, varvid ett returnummer skall erhållas. Vid återsändandet av varan skall returfrakten till Handla Digitalt vara betald samt kopia på kvitto eller faktura medfölja, jämte en kort redogörelse av felet. Returer skall helst återsändas i originalförpackning och vara väl förpackade i ett av posten godkänt emballage. Returer skall alltid förpackas i en större skyddande kartong, originalkartongen är ej ett godkänt emballage. Reklamationen är godkänd först när Handla Digitalt mottagit och kontrollerat varan och funnit den vara insänd i enlighet med ovanstående villkor. Alla returer skall skickas med Posten (utan undantag), detta för att paketen skall hamna på vår postbox. Transportskada / förlust skall på ankomstdagen anmälas och reklameras till Posten Logistik på telefon 0771-333310 samt till Handla Digitalts kundservice. Alla Handla Digitalts produkter omfattas av minst 1 års garanti. Handla Digitalt lämnar inga ytterligare garantier utöver den av tillverkaren specificerade. Garantitiden förlängs inte till följd av att Handla Digitalt avhjälper fel i, eller företar omleverans av en produkt, utan räknas alltid från intitialt köpedatum. I de fall där tillverkare lämnar en garantitid längre än 1 år specificeras detta i produktinformationen för respektive artikel, i ett sådant fall är det Handla Digitalt som svarar för garantireparation / garantiutbyte under den angivna garantitiden (tex. 10 år), kund vänder sig i dessa fall direkt till Handla Digitalt's kundservice för åberopande av garanti. Kvitto eller faktura fungerar som garantibevis och skall sparas. Normal tidsåtgång för garantireparation / utbyte eller annan garantiåtgärd är ca 5-8 veckor, tiden är inget vi kan påverka då det innefattar engagemang av både grossist och tillverkare, tidsåtgången styrs av arbetsbelastningen hos tillverkare vid den aktuella tidpunkten. Det kan vara lämpligt att invänta lågsäsong innan man returnerar en vara för service. Produkten skall returneras via ett sådant fraktsätt att den är spårbar, dvs. som REK-brev, eller MyPack, ingen ersättning utgår från Posten vid borttappade oförsäkrade försändelser, tex. brevleveranser.


Ångerrätt / Byte

För vara vars originalförpackning ej skadats eller förstörts accepterar Handla Digitalt ångerrätt under 14 dagar från den dag konsumenten tog emot varan eller en väsentlig del av denna. För kunder utanför Sverige men inom EU är ångerrätten 7 dagar. För vara där förpackning skadats, förstörts, saknas eller ej går att återställa till nyskick, eller om varan använts / brukats gäller ej ångerrätt. Ångerrätten gäller ej om förpackning med mjukvara, programvara är bruten, ej heller för varor specialtillverkade för kunds räkning. För att ångerrätt skall kunna tillämpas måste produkten vara i väsentligen oförändrat skick, vilket även innefattar; originalkartong, väskor, manualer, mm. En produkt som repats eller uppvisar synliga lackskador är ej längre att betrakta som i väsentligen oförändrat skick, sådan vara kan ej återställas till originalskick, varvid ångerrätt ej gäller. En produkt får ej användas utomhus i skog och mark om ångerrätt skall kunna åberopas, produkten får endast försiktigt provas inomhus och skall sedan packas ner och återsändas i nyskick. Varor som är uppenbara beställningsvaror (med lång leveranstid/högt värde) och/eller tillverkade efter kunds räkning/önskemål (specialtillverkad produkt) omfattas inte av ångerrätt. Ångerrätt är ej tillämplig för företag. Ångerrätt tillämpas i enlighet med distansavtalslagen och konsumentköplagen. Vid åberopande av ångerrätt skall kund kontakta Handla Digitalts kundservice varvid ett returnummer skall erhållas. Vid återsändandet av varan skall en kopia på kvitto eller faktura medfölja samt en beskrivning om önskad åtgärd (tex. återbetalning, utbyte). För byten av ringar, etc. tas 50 kr ut i avgift (inkluderar hantering och frakt) för större varor tas 100 kr ut då fraktkostnad är högre (sikten, kikare, tubkikare, etc.). Betalning erläggs i samband med retur direkt till Bankgiro 5630-8729. Fraktfritt gäller endast vid första inköpet, ej vid ångrande/byte eller köp/byte till annan artikel, ny order. Alla försändelser skall skickas med Posten (utan undantag) detta för att paketen skall hamna på vår postbox för snabbare hantering. Produkten skall vara väl förpackad i ett av posten godkänt emballage, företrädesvis det den levererades i. Returfrakt står kund för. Produkten skall returneras via ett sådant fraktsätt att den är spårbar, dvs. som REK-brev, eller MyPack, ingen ersättning utgår från Posten vid borttappade oförsäkrade försändelser, tex. brevleveranser. Produkten återsändes till: Handla Digitalt i Umeå AB, Box 275, 901 06 Umeå. Återbetalning sker när Handla Digitalt mottagit och undersökt / kontrollerat varan och funnit den vara återsänd i enlighet med ovanstående villkor.


Leveransförsening

Kund har rätt att häva/avboka köpet om han/hon inte godkänner en ny föreslagen leveranstid vid eventuell försening. Vi informerar kund då order läggs rörande eventuell leveransförsening, eller i de få fall där vara försenas väsentligt (efter det att manuell orderbekräftelse skickats ut) så meddelas detta via e-post. Har kund betalat i förskott och vill häva köpet pga. försenad leverans betalar vi tillbaka pengarna inom 30 dagar (återbetalning sker i de allra flesta fall omgående).


Outlösta Paket

För outlösta försändelser och paket debiteras 500 kr för att täcka postens avgifter för; frakt, returfrakt, emballage, samt administrativa kostnader. Avgiften faktureras i efterskott. Sker inte betalning inom utsatt tid vidarebefordras kraven till inkasso.


Force Majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses som påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.


Övrigt

Allt innehåll på www.handladigitalt.se, www.handladigitalt.com är copyrightskyddat © 2005-2017 och tillhör Handla Digitalt i Umeå AB, materialet får ej kopieras, överlåtas eller på annat sätt olovligen spridas. Vid tvist har Handla Digitalt som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens beslut. Alla bilder/video är illustrationer och behöver inte nödvändigtvis återspegla varans utseénde eller funktion, bilder och video är för att ge en generell uppfattning över hur varan används/fungerar. Handla Digitalt reserverar sig för eventuella felaktigheter i innehåll och prislista.